روابط استخدامی ناشی از انواع قراردادها و روشهای جذب افراد در سازمانها، بهطور کلی در حقوق اداری مورد بررسی قرار گرفته است. در حقوق اداری غالباً قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون استخدام کشوری و در حقوق کار، قوانین کار و تأمین اجتماعی مورد نظر بوده که قواعد آمره در آن دو پرنقش مینمایند. دیر زمانی است که اهمیت توانایی علمی و بازدهی پرسنل برای سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی و در نتیجه انتخاب نیروی متخصص نخبه و وفادار به سازمان در اولویت قرار گرفته است؛ بنابراین تعهدنامه خدمتی بهعنوان ابزاری برای نزدیک شدن حداکثری به این اولویتهای مهم خلق شده و به صورت خاص سازمانها و شرکتهای تخصصگرا، گاهی از بدو پذیرش دانشجو و تحت آموزش قرار گرفتن دردانشگاههای خاص و در مواردی نیز بعد از پذیرش داوطلبان در آزمون استخدامی از زمان شروع کارآموزی، امضای تعهدنامه خدمت برای مدت معین با تعیین ضمانت اجرا را یکی از شروط پذیرش نهایی متقاضیان قرارمی دهند که این تعهد به صورت مکتوب و رسمی ثبت میشود. حال پرسش این است که سند تعهدنامه خدمتی چه ماهیتی دارد؟ آیا یک سند تعهد صرفاً با یک متعهدله که حسب مورد سازمان یا شرکت است، میباشد؟ یا تعهدی دو طرفه است که بر مبنای اراده دو طرف شکل گرفته است؟ عقد است یا ایقاع؟ شناخت این ماهیت و متعاقبا آثار آن، بر مبنای ماهیت واقعی که باید کشف شود، میتواند بر حقوق و تکالیف طرفین، امنیت شغلی و قضاوت در موارد اختلاف مؤثر باشد. برای پاسخ دادن به این قبیل سؤالات در مقالهی حاضر به روش تحلیلی توصیفی، با استفاده از منابع کتابخانهای، با توجه به فضای حاکم بر جامعه و با لحاظ حقوق اداری، حقوق خصوصی و مدیریت منابع انسانی وسپس مشترکات قابل شناسایی، اقدام به واکاوی در ماهیت، آثار و سایر جنبههای کاربردی این تعهدنامه خواهیم نمود.
صاحب امتیاز مرکز آموزش مدیریت دولتی مدیرمسئول دکتر محسن میریسردبیردکتر سیدمحمدمهدی غمامیدبیر تخصصیدکتر مهدی یزدان پناهاعضای هیات تحریریهدکتر محمدجواد جاوید دکتر رحمت اله قلی پور سوتهدکتر ولی رستمی دکتر محمدوزین کریمیان دکتر رضا موسیزادهدکتر ابراهیم موسیزادهدکتر مرتضی نجابت خواهدکتر علی محمد فلاح زادهدکتر سیدمحمدمهدی غمامیدکتر سیداحمد حبیب نژاد
https://qjal.smtc.ac.ir/article-1-113-fa.pdf
مِنْ أَجْلِ ذَٰلِکَ کَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا ۚ وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَیِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ کَثِیرًا مِنْهُمْ بَعْدَ ذَٰلِکَ فِی الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ
بدین سبب بر بنی اسرائیل حکم نمودیم که هر کس نفسی را بدون حق و یا بیآنکه فساد و فتنهای در زمین کرده، بکشد مثل آن باشد که همه مردم را کشته، و هر کس نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده. و هر آینه رسولان ما به سوی آنان با معجزات روشن آمدند سپس بسیاری از مردم بعد از آمدن رسولان باز روی زمین بنای فساد و سرکشی را گذاشتند.
That is why We decreed for the Children of Israel that whoever kills a soul, without [its being guilty of] manslaughter or corruption on the earth, is as though he had killed all mankind, and whoever saves a life is as though he had saved all mankind. Our apostles certainly brought them manifest signs, yet even after that, many of them commit excesses on the earth.
فریدون عزیزی (متولد ۱۳۲۱) پزشک و استاد دانشگاه ایرانی است. عزیزی که فوق تخصص غدد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با درجه استاد تمامی است پیشتر ریاست این دانشگاه را بر عهده داشته و هماکنون عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی (عضو منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی) معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی است.
نامبرده از فعالان پژوهش و تحقیق در زمینه غدد به خصوص غده تیروئید است. وی در سال ۱۳۹۴ برگزیده رتبه اول علوم بالینی و سلامت دوره ۲۱ جشنواره رازی شد.به استناد پایگاه اسکوپوس از کارهای ایشان تألیف ۱۲۶۲ مقاله علمی به زبان انگلیسی است. اچ ایندکس وی نیز در حال حاضر ۷۰ میباشد.[۴] وی در سال ۱۳۶۳ به سمت استادی (full-professor) نایل آمدهاست. وی نشان درجه یک دانش از احمدینژاد دریافت کردهاست.